Skrzynka pytań 2019r.

 Kto to jest tzw. „biały” pochodzenia protestanckiego?

 

Termin ten wywodzi się z podziałów miedzy ludźmi. Najpierw powstał termin -  „kapitał białej skóry”, który wskazuje na to, iż samo to, że ktoś posiada białą skórę, może w perspektywie globalnej przynosić jej posiadaczowi wymierny zysk. Dawno już ową rasową zależność dostrzegli amerykańscy lewicowi myśliciele i ukuli oni pojęcie „biały przywilej”, w języku ulicznym dookreślany jako WSAP (White Anglo-Saxon Protestant).

Biały przywilej oznacza lepszy status i pozycję wyjściową przeciętnego białego Amerykanina nad niebiałym Amerykaninem. Wyraża się ona w wielu płaszczyznach życia społecznego – od kwestii tak prozaicznych jak plastry opatrunkowe w kolorze cielistym, z założenia białym, przez dominacje białych polityków w Kongresie, kończąc na prostej obserwacji historycznej dotyczącej spadków rodzinnych. Biały spadkobierca w USA posiada większą szansę na większy spadek, niż jego niebiały rówieśnik – albowiem biali Amerykanie posiadają historycznie dłuższą możliwość wielopokoleniowej akumulacji kapitału, niż niebiali mieszkańcy Stanów, których pradziadkowie byli niewolnikami lub zamykani w rezerwatach, a dziadkowie pozbawiani możliwości zdobycia edukacji lub pracy o wysokim prestiżu i co za tym idzie apanażu.

Biały przywilej jest zaledwie jedną z odmian szerszego zjawiska jakim jest kapitał białej skóry. Przy czym, „biały przywilej” jest w o wiele większym stopniu efektem kolonialnej i niewolniczej historii Stanów Zjednoczonych, podczas gdy pochodzenia „kapitału białej skóry nie można doszukiwać się jedynie w systemie zalegalizowanej dyskryminacji, czasach kolonialnych, bardziej lub mniej subtelnym rasizmie czy początków zachodniej myśli antropologicznej. W wielu regionach świata funkcjonowały i do dziś funkcjonują kultury podkreślające adekwatność pozycji społecznej do konkretnego odcienia skóry. Współczesna siła białego kapitału często jest pewną wypadkową tych źródeł, do dziś zresztą wspieraną przez globalne koncerny kosmetologiczne i dyktat kanonów piękna w reklamach na całym świecie. Każdego dnia setki milionów kobiet używa wybielających kremów i opuszcza dom wyłącznie pod przeciwsłonecznym parasolem. Chcesz być piękniejsza, posiadać lepszą pozycję społeczną, czuć się lepiej, bądź bielsza – krzyczą reklamy.

Zachodnich turystów one nie dotyczą, oni w znakomitej większości już są biali.

Ks. Proboszcz.

Kancelaria Parafialna

zegar Poniedziałek, piątek:
07:00 - 09:00
zegar Wtorek, czwartek:
07:00 - 09:00, 16:00 - 18:00
tel Telefon:
(32) 222 31 21 wew. 15

Msze Święte

msza Niedziela i Święta:
07:00, 09:00, 10:30, 12:00, 16:30
msza Dni powszednie:
07:00, 18:00 (+ w piątek 16:30)
uwaga Ważne:

Szybki kontakt

church Adres:
41-400 Mysłowice
ul. Cegielniana 7a
Telefon Telefon dyżurny: 601 142 880
Telefon:
(32) 222 31 21
mail E-mail:
janow.miejskimailkatowicka.pl
Jesteś tutaj: Home Newsy Skrzynka pytań 2019r.